از مهم ترین عوامل در زمان بارداری نحوۀ تغذیه شما است. بر اساس برخی تحقیقات، خوردن گلابی در سه ماه اول بارداری از تهوع صبحگاهی جلوگیری می‌کند. اما سوال اصلی این است، آیا واقعا گلابی برای دوران بارداری بی خطری است؟در ادامه با مواد مغذی موجود در ۱۰۰ گرم گلابی آشنا می شویم که بر اساس مقدار مجاز روزانه زنان باردار گرد آوری شده اند.

گلابی منبع مواد مغذی و ویتامین هایی نظیر A، B، C، کالری و انواع مواد معدنی است. تمام این مواد تاثیرات مثبتی را برای زنان باردار و جنین به ارمغان می آورند. خواص گلابی برای سلامتی در دوران بارداری، بر اساس ویتامین‌ها و مواد مغذی موجود در آن تقسیم بندی می شود.

گلابی سرشار از ویتامین A که یکی از انواع ویتامین‌های مورد نیاز در دوران بارداری می باشد. کمبود ویتامین A برای سلامتی مادر و جنین خطرناک است. گلابی قادر است بدن زنان باردار را قوی‌تر کرده و در کنار دیگر مواد مغذی در تقویت سیستم ایمنی زنان باردار نقش اساسی را ایفا کند. همچنین به بهبود رشد و سلامت اعضاء داخلی بدن جنین مانند دستگاه عصبی، اندام تنفسی، حرکتی و حفظ سلامت قلب نیز می پردازد.

B6 موجود در گلابی نیز برای زنان باردار و جنین امری ضروری می باشد. کمبود ویتامین B6 باعث خطر نقص در جنین شده و بدین منظور مصرف گلابی به دلیل داشتن ویتامین B6 در رشد عملکرد بازشناختی و جلو گیری از مبتلا شدن نوزاد به بیماری زردی نقش مهمی را ایفا کرده و برای رشد مناسب اعصاب جنین موثر است. علاوه بر این ها ویتامین B6 موجود در گلابی برای تولید سلول‌های قرمز خون، حفظ رشد سیستم عصبی جنین و رشد سیستم عصبی مهم است.

ویتامین C موجود در گلابی از مهم‌ترین عوامل مقابله و حمله به رادیکال‌های آزادی است که سلامت زنان باردار و جنین را به خطر می‌اندازند. کودکانی که در دوران جنینی، ویتامین C کامل دریافت می‌کنند کمتر با خطر ابتلا به سرطان مواجه می‌شوند. علاوه بر این ها گلابی باعث رشد و بهبود عملکرد سیستم عصبی و توانایی بازشناختی جنین می‌شود و از همان دوران جنینی در سلامت لثه او نقش دارد.

گلابی به جذب شدن کامل آهن در بدن زنان باردار کمک می‌کند. مس نیز منبع مغذی ای برای زنان باردار است و از فواید آن می‌توان به تولید سلول‌های قرمز خون، آهن و ویتامین B اشاره نمود. کمبود مس باعث خستگی و استرس زنان باردار می‌شود.

گلابی‌های شیرین و کمی ترش به گوارش زنان باردار کمک می‌کنند و اگر در دوره آخر بارداری هستید و رژیم غذایی دارید، گلابی به دلیل فیبری که دارد، می‌تواند به عنوان میان وعده مصرف شود. گلابی نیز مانند آووکادو، حاوی پتاسیم و اسید فولیک است که به فشار خون و ضربان قلب، حفظ مقدار الکترولیت‌ها و حفظ بنیه موثر است.

پتاسیم موجود در گلابی به بهبود عملکرد سیستم عصبی و ماهیچه زنان باردار کمک می‌کند. اسید فولیک موجود در گلابی نیز به جلوگیری از ایجاد نقص لوله عصبی در نوزاد و تولید سلول‌های قرمر خونی و پروتئین برای DNA جنین می پردازد.

بنابراین، مصرف گلابی به دلیل داشتن ویتامین‌ها و مواد معدنی به زنان باردار توصیه می شود. اما فراموش نکنید که خوردن بیش از اندازه آن می تواند خصوصا برای زنان باردار مضر باشد.

 

منبع : تندرست