خطرات کمبود فریتین خون

فریتین (Ferritin) نوعی پروتئین در بدن انسان است که آهن را در خود ذخیره می کند و زمانیکه بدن نیاز به آهن دارد آن را آزاد می کند درست مانند یک حساب پس انداز بانکی که پول های مازادمان را در حساب پس انداز نگهداری می کنیم و هنگام نیاز برداشت می نمائیم.

بنابراین میزان موجودی فریتین در بدن معادل است با میزان موجودی آهن بدن. زمانی که جذب آهن به هر دلیلی ضعیف باشد و یا خونریزی نهفته و ناشناخته داشته باشیم و یا بانوان در سنین قبل از یائسگی خون زیادی از دست بدهند موجودی آهن پائین می آید و به همین ترتیب موجودی فریتین کاهش می یابد.

 

Image result for ‫کمبود فريتين خون‬‎

کمبود اکسیژن (Low Oxygen Levels)

وقتی با کمبود فریتین روبرو هستیم یعنی ما کمبود آهن داریم. آهن اکسیژن را به وسیله گلبولهای قرمز خون به اندام ها به ویژه به مغز می رساند . کمبود اکسیژن رسانی باعث می شود تنفس ما کند شود ،‌تعریق زیاد شود و خستگی بروز نماید. کمبود طولانی اکسیژن می تواند به از حال رفتن منجر شود. در این حالت پوست رنگ پریده شده و قلب و ریه تحت تأثیر اکسیژن کار خود را به درستی انجام نمی دهند.

 

کم خونی (Anemia)

آن بخشی از خون که اکسیژن و آهن دارد هموگلوبین نامیده می شود و در آزمایشات رایج پزشکی معمولاً آن را اندازه گیری می کنند. زمانیکه فریتین خون پایین است ممولاً میزان هموگلوبین هم کاهش می یابد و نه تنها کاهش می یابد بلکه اندازه گلبولهای قرمز، حجم آن و شکل آن ها نیز تغییر می کند. آگاهی ما از بیرون از کم خونی بوسیله رنگ پریده، ناخنهای بسیار روشنی، باد کردن غدد لنفاوی صورت می¬گیرد. پزشک با انجام آزمایشات لازم به کم خونی پی می برد و راهکارهای متداول پیشنهاد می کند.

 

خستگی اسکلتی عضلانی (Skeletal Muscle Fatigue)

 

گاهی شنیده می شود برخی می گویند هیچ کاری نکردم ولی خرد و خاکشیرم . در بسیاری از موارد این خستگی اسکلتی – عضلانی نیز در . پروتئینی شبیه هموگلوبین معروف به مایوگلوبین که آن هم آهن و اکسیژن را برای استفاده عضلات ذخیره می کند و به موجودی فریتین وابسته است. لذا چنانچه ما فریتین کم داشته باشیم آنگاه مایوگلوبین کمتری هم خواهیم داشت و در نتیجه اکسیژن لازم به عضلات نمی رسد و لذا ترمیم سلولهای عضلانی به خوبی صورت نمی گیرد و ما در بیرون احساس خستگی داریم. در این هنگام ممکن است فشار خون بالا برود و دچار ضربان شدید قلب بشویم.

 

ضربان نامنظم قلب (Irregular Heartbeat)

 

فریتین پایین می تواند منجر به نامنظم شدن ضربان قلب شود زیرا ماهیچه های قلب اکسیژن موردنیاز خود را از هموگلوبین و مایوگلوبین می گیرند،‌زمانی که با کمبود فریتین روبرو هستیم اکسیژن کافی به سلول های قلب نمی رسد و در نتیجه قدرت انقباض ماهیچه های قلب کاهش می یابد و از آنجا که قلب خون غنی از اکسیژن را بایستی به سراسر بدن ارسال کند لذا این امر به خوبی صورت نمی گیرد و اکسیژن به کلیه نقاط بدن به میزان مطلوب نمی رسد .

 

سرگیجه (Vertigo) یا (Dizziness)

 

سرگیجه علل متفاوتی دارد که در بسیاری از موارد به گوش میانی مربوط می شود ولی چنانچه کسی سابقه سرگیجه داشته باشد و با کمبود فریتین مواجه شود سرگیجه شدت پیدا می کند و با مصرف ترکیبات آهن داری که سریع جذب خون می شود از شدت آن کاسته می شود. دلیل اینکه ما گاهی دچار برخی از عوارض مذکور در بالا می شویم و گاهی دچار نمی شویم در نوع خوراک مصرفی ما نهفته است. ما بدون اینکه بدانیم با مصرف خوراکهائی که کمبودهای ما را در بر دارند حال بهتری پیدا می کنیم.

 

بالا بودن فریتین در خون (High Ferritin Level)

 

مصرف زیاد غذاهای آهن دار بویژه گوشت قرمز و یا بیماری ژنتیکی به تجمع زیادی آهن در بدن و در نتیجه بالا رفتن فریتین منجر می شود.( هموکروماتوزیز Hemochromatosis)

 

بدن معمولی حداکثر 3 تا 4 گرم معادل 3000 تا 4000 میلی گرم آهن را می تواند ذخیره کند و بیش از این مورد نیاز بدن نیست. افرادی که دچار تجمع غیر عادی آهن هستند بسیار بیشتر از این مقادیر را در بدن نگهداری می کنند که ممکن است منجر به عفونت و یا بروز ناراحتی های دیگر گردد : 

- اختلالات آمیزشی 

- نارسائی قلبی 

- درد مفاصل 

- سیروز کبدی 

- دیابت 

- خستگی مداوم و مزمن 

- تیرگی بیش از حد پوست 

اینها بخشی از عوارض تجمع غیر عادی آهن در بدن می باشد.

 

ازمایشاتی که برای کم خونی لازم است ازمایشات زیر میباشد:

 

- آزمایش کامل خون (CBC)

- فریتین (Ferritin)

- آهن وTIBC

- B12و اسید فولیک

منبع: میهن بلاگ